Wat was het fijn om weer even in de ‘schoolbanken’ te zitten om te luisteren naar de inspirerende verhalen van Betteke van Ruler. Een begrip in communicatieland. Althans voor mijn generatie Communicatiewetenschappers aan de UvA … Betteke vertelde over het veranderende communicatievak. Terwijl je dat natuurlijk dagelijks ervaart, was het fijn om de verschillen even duidelijk op een rijtje te zien. Om je weer even goed te beseffen waarom het vak zo verandert. Van adviseur naar procesbegeleider, van imago- naar identiteitsmanagement en van planmatigheid naar flexibiliteit. En daar past het traditionele communicatieplan niet meer bij.
Op zoek naar een praktische methode voor strategieontwikkeling die meer recht doet aan de ontwikkelingen en huidige tijd, ontwikkelde Betteke van Ruler Het strategisch communicatieframe. Ze schreef er, samen met Frank Körver, het gelijknamige boek over. Tijdens de workshop gingen we er, gewapend met post-its en stiften, praktisch mee aan de slag. Het biedt voldoende handvatten om op een flexibelere manier je communicatie-activiteiten te laten aansluiten op de actualiteit. Zonder het plannen helemaal los te laten, want in het einde van het communicatieplan, daar geloof ik niet in.
Geef een reactie